Do you “know-it-all”? Conclusion
The following is the summarized
conclusion of the question asked in the previously shared topic “Do you
‘know-it-all’?”
Knowledge is an indication to our
proper understanding of the true nature of reality; it is the sum of true
justifiable information each of us holds. Epistemology, which is the study of
knowledge, seeks to identify as much truth as possible, and to avoid as much
falsehood as possible. The theory of knowledge identifies the areas of
knowledge, the ways of knowing, and all factors that transcend those two fields
just like faith, and culture.
To avoid becoming ignorant
know-it-all characters, we should:
1-
Distinguish between believes, opinions,
and facts, to be able to respect believes, accept (or debate) opinions, and
share researched facts.
2-
Avoid judging facts, opinions, and other
believes based on our own believes in order not to imprison the Galileo Galilei
in people around us.
3-
Spread only information that can be
supported via references and build up strong reliabilities in our networks.
4-
Recognize wrong cultural practices and know
that there are much more accurate measures for our knowledge than the opinion
of the majority.
5-
Seek first to understand then to be
understood, and expand your knowledge of linguistic semantics, logic, and
emotional intelligence.
6-
Reflect in our selves and our lives to
know what we stand for, and then seek improving our passions toward becoming
experts in them.
7-
Read, and be open for new and updated
knowledge that is researched to a closer extent of the ultimate truth.
“The Book of General Ignorance”
is an interesting attempt to address and correct a set of misconceptions,
mistakes, and misunderstandings in our common knowledge. This book also
explains how the knowledge errors have been perpetuated, and why people
believed them to be true.
So continue your search into true
and false knowledge, and find out who is wise, and who pretends to be wise, and
is not!
Socrates
هل أنت أبو العُرِّيف؟ الخلاصة
التالي هو خلاصة
استنتاجية لما تم طرحه مسبقا في موضوع "هل أنت أبو العُرِّيف؟"
المَعرِفة هي مِقياس
لمَدى فهمِنا لحقيقة الواقِع، وهي مجموع المعلومات الحقيقيَّة والمُبَرَّرة التي
نَعرِفُها. تَسعى دِراسات نَظرِيَّة المَعرِفَة لتَمييز الحَقيقة ولِتَجنُّب
الكَذِب بأكبر قّدر مُمكِن. تِحَدِّد نظرِيَّة المَعرِفة مجالات المَعرِفة وطُرُق
المَعرِفة وكل العوامل الأخرى التي تَتعدَّى مجالات وطُرُق المَعرِفة كالإيمان
والمُجتَمَع.
لتَجَنُّب الوُقوع في جَهل شَخصِيَّية أبو العُرِّيف
علينا التالي:
1- التمييز بين الإيمان والرَأي والواقِع لِنَتَمَكَّن من
إحتِرام الإيمان وتَقَبُّل الآراء (أو مُجادَلتِها) ونَشر الواقِع المَلموس.
2- تَجَنُّب الحُكم على الواقِع والرأي والإيمان بِناءا على
إيمانِنا الشَخصي، لكي لا نَأسُر ال"جاليليو جاليلي" في الأشخاص من حَولِنا.
3- نَشر المعلومات التي يُمكِن دَعمها بالمَراجِع فَقَط،
وبِناء مِصداقِيَّة قَوِيَّة في شَبكاتنا الاجتِماعيَّة.
4- تَمييز المُمارَسات الإجتِماعيَّة الخاطِئة، والتَسليم بوُجود معايير أدَق
للمَعرِفة من رأي الأغلبيَّة.
5- السَعي للتَفَهُّم
أوَّلاً، ثمَّ أن نُفهَم. يُرافِق ذلِك تَوسيع مَعرِفتنا بعِلم الدَلالة
اللُغَويَّة والمَنطِق والذكاء العاطِفي.
6- التُفَحُّص في ذاتِنا
وفي حَياتِنا لتَمييز اهتِماماتنا والسعي لتَطويرها والتَوَجُّه نَحوَ الإختصاص
بِها.
7- القِراءة وتَقَبُّل المَعارِف الجديدَة والمُحَدَّثة
المَدعومَة بأبحاث أدَق وأقرَب للحقيقة المُثلى.
يُمَثِّل "كتاب الجَهل العام" مُحاوَلة جَيِّدة
لِتَصحيح مجموعة من أشهَر المَفاهيم والمَعلومات الخاطِئَة أو التي أسيئ فَهمُها
في حياتِنا. يُفسِّر هذا الكتاب أيضاً كيفِيَّة حصول هذِه الأخطاء المَعرِفيَّة
وأسباب تَصديق الناس لها.
فاستَمِرُّوا بالبَحث بالمَعارِف لِتَتَبَيَّنوا منها
الحقيقي والكاذِب، ولِتَكتَشِفوا من هو الحَكيم، ومَن الذي يَتَظاهَر بالحِكمَة،
وهو على عكسِ ذلِك!
سقراط
No comments:
Post a Comment